ÄRI- JA JUHTIMISEETIKA (Y-025)
(Business and management ethics)
(Управленческая и бизнес-этика)
AINEPROGRAMM
Õppeaine maht (EAP) | 2.00 EAP |
Õppejõud | Ivika Born |
Hindamine | mitteeristav hindamine |
Õppeaine lühikirjeldus: | |
Kursuse eesmärgiks on anda üliõpilastele teadmised äri- ja juhtimiseetika põhimõtetest ning mõtlemisoskused valdkondlike eetiliste dilemmade lahendamiseks. Arutletakse praktiliste näidete ja juhtumikirjelduste abil erinevate lahenduste tagajärgi erinevatele sidusgruppidele ning seoseid eetiliste põhimõtetega. Teemadena käsitletakse vastutustundlikku ettevõtlust, jätkusuutlikkust organisatsioonis jne. | |
Õppeaine õpiväljundid: | |
Üliõpilane:
|
Õppeaine sisu | ||||||
Teema/ alateemad | Õppemeetod |
Maht
|
||||
1. Eetika olemus. Erinevad lähenemised eetikas. Vooruseetika. Teleoloogiline eetika. Deontoloogiline eetika. Moraalne relativism – moraalne absolutism. | Loeng, arutelu |
| ||||
2. Ärieetika põhiprintsiibid. Eetiliste otsuste tegemine. Äri- ja juhtimisalaste juhtumite lahendamine. | Loeng, rühmatöö, arutelu |
| ||||
3. Eetikakoodeksi koostamise alused. Juhtumite lahendamine eetikakoodeksile toetudes. | Rühmatöö, arutelu |
| ||||
4. Iseseisva töö esitlus ja suuline diskussioon. | Iseseisev töö, esitlus, suuline diskussioon |
|
Hindamine | ||
Õpiväljund | Hindamismeetod | Hindamiskriteeriumid |
mõistab eetika põhimõisteid ja lähtekohti; |
|
|
väärtustab eetilise käitumise olulisust äri- ja juhtimistegevuses; |
|
|
tunneb ja analüüsib eetilisi küsimusi äris ja juhtimises; |
|
|
tunneb eetikakoodeksite koostamise aluseid ja rakendab neid praktikas. |
|
|
Iseseisev töö |
Iseseisvas töös tuleb käsitleda üht eetilist probleemi, mida analüüsida. Analüüs teostada grupitööna (2-3 inimest). Toetudes loengus käsitletud materjalile, käsitleda üht eetilisuse aspektist vähe läbimõeldud otsust või probleemi ühiskonnas või organisatsioonis. Võrrelda loengus käsitletud erinevaid teoreetilisi seisukohti ning raamistikke ning tuua välja, millised oleks antud juhtumi puhul erinevad võimalikud lahendused käsitletavale probleemile. Millised on peamised erinevused, millised on ühisjooned? Milline nendest lahendustest võiks olla kõige kasulikum? Lisada tööle ka omapoolne hinnang. Juhumi analüüsimisel on abiks järgnev juhis: Juhtumi kirjeldus
Olulised faktid (mis on omased just sellele juhtumile)
Huvigrupid (lisaks too välja, kas on huvigruppe, kellel on vastandlikud huvid)
Probleemi püstitus
Juriidiline analüüs (üldjoontes tuua välja, kas tegevus on seaduslik)
Sobivad eetilised printsiibid (teooriast lähtuvalt - teleoloogiline vs. deontoloogiline käsitlus)
Võimalikud abijuhised (ema-test, TV-test, lõhna-test, turu-test)
Otsus
Soovitused (kuidas selliseid juhtumeid edaspidi ära hoida)
|
Õppematerjalid |
Loengumaterjal Loengus käsitletavad eetika-alased juhtumid Eetika-alane lisamaterjal moodle keskkonnas Peamine aluseks olev kirjandus: Meel, M. Ärieetika. Tallinn: Külim, 2002
Pojman, L.P. Eetika. Õiget ja väära avastamas. Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus, 2005
Tartu Ülikooli Eestikakeskus. Eetikakoodeksite käsiraamat. Tartu: Eesti Keele Sihtasutus, 2007
Bowie, N. E. & Schneider, M. Business Ethics for Dummies. New York: Wileym, 2011
Day, L.A. Ethics in Media Communications: Cases and Controversies. 5th ed. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Co, 2006
Brusseau, J. Business Ethics v.1.0 https://2012books.lardbucket.org/pdfs/business-ethics.pdf
|
Õppeaine läbimise tingimused |
Õppeaine läbimise tingimuseks on positiivselt kaitstud iseseisev töö, mida tuleb teha grupitööna (2-3 inimest). Iseseisva töö esitlus ja kaitsmine toimub suuliselt viimase loengu ajal või erandkorras eelnevalt kokkulepitud tähtajal. Arvestuse saamiseks on oluline kõikide gurpiliikmete osalemine. Diskussiooni on kaasatud kõik ülejäänud üliõpilased. Tegemist on mitte-eristava hindamisega. Loengud on peamiselt arutelude ning grupitööde formaadis, mistõttu loenguid ei salvestata. Õppeaine paremaks omandamiseks on oluline aktiivne osavõtt. |
Täiendav info |
Kontakt: Ivika Born |