EVENTS and NEWS
2022
- 29.06.2022: Valmis ülevaade majandussektorite dünaamikast
- 21.06.2022: Lõpetas Cleveroni Akadeemia esimene lend
- 20.06.2022: EEK aasta õppejõud 2022 on Kristjan Liivamägi
- 20.06.2022: Selgusid Ülo Pärnitsa stipendiumi saajad
- 18.06.2022: Lõpetas Cleveroni Akadeemia esimene lend
- 13.06.2022: EEK Mainor ettevõtlusmooduli juht Janek Popell külastas Vilniuse Rakendusteaduste Ülikooli ERASMUS+ personali õpirände raames
- 10.06.2022: Tasuline kõrgharidus: imerohi või utoopia
- 27.05.2022: Eesti erakõrgkoolid soovivad ebavõrdsuse vähendamiseks riigiabi
- 23.05.2022: Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor e-kursus „Strateegiline juhtimine“ tunnistati e-kursuse kvaliteedimärgi vääriliseks
- 18.05.2022: Riigikogu kultuurikomisjonis arutati kõrghariduse rahastamisvalikuid
- 13.05.2022: Eesti Konsultantide Assotsiatsioon ja Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor allkirjastasid koostööleppe
- 09.05.2022: Kõrgkoolide erarahastuse kasutamata võimalused
- 27.04.2022: Cleveroni akadeemia esimene lend toob tööturule isejuhtivate autode spetsialistid
- 18.04.2022: Rahvusvaheline koostööprojekt pakub võimaluse aktiivsetele tudengitele.
- 12.04.2022: Uudis robootikahuvilistele – alanud on uus vastuvõtt Cleveroni Akadeemiasse
- 31.03.2022: Tööpakkumine: Avatud Kõrgkooli koordinator
- 30.03.2022: EEK Mainor osales rahvusvahelisel rakenduskõrgkoolide konverentsil
- 29.03.2022: Joakim Helenius - videosalvestus inglisekeelsest loengust
- 17.03.2022: Robootikatudeng Helena Jäe meenutab: olime pool aastat õppinud, kui saime endale ümberehitamiseks ATV-d
- 16.03.2022: Külalislahkuse sektor vajab häid tegijaid
- 15.03.2022: Technopolis Business Breakfast esitleb: Margo Loor – Mida ootab oma juhilt uue aja talent?
- 14.03.2022: Eesti ja Jaapani tudengid mõtlesid kaasa Ülemiste City tuleviku teemal
- 03.03.2022: Tööpakkumine: Õppekonsultant (Tallinna õppekeskus)
- 28.02.2022: Kogume kooli sünnipäevaks 30 miljonit sammu!
- 15.02.2022: Turunduse tudengid valisid parimaid õpilasfirmasid
- 15.02.2022: Stipendium magistrantidele 2022/2023 õppeaastaks Prantsusmaale
- 09.02.2022: Tööpakkumine: Robootika erialajuht (Cleveroni akadeemia)
- 01.02.2022: EEK Mainor alustab esimeste mikrokraadi programmidega
- 01.02.2022: EEK Mainor õppejõud Kristjan Liivamägi tunnustati tiitliga „Aasta investor 2022“
- 26.01.2022: Tööpakkumine: Õppekonsultant (Tallinna õppekeskus)
- 24.01.2022: 100 vaba praktikakohta: #Road Trip to Ülemiste City Hub
- 21.01.2022: Sul on lennukas äriidee, aga sa ei oska sellega midagi peale hakata?
- 14.01.2022: 2021. aastal toimunud ettevõtlus- ja innovatsioonikonverentsi materjalid
- 11.01.2022: Äripäeva raadio: Rahatarkus tuleb finantsjuhtimist õppides
- 10.01.2022: Ülikoolid ja ettevõtted: läbimõeldud koostööst tõhusama ja kasumlikuma ettevõtluseni
- 06.01.2022: Maineka USA eksperdi soovitus: just nüüd on just õige aeg sukelduda ettevõtlusesse!
2021
- 23.12.2021: Teadmisi saab omandada mitmet moodi
- 22.12.2021: Tööpakkumine: Kommunikatsiooni- ja turundusjuht
- 16.12.2021: Vastuvõtt 2022. õa kevadsemestriks ärijuhtimise eesti- ja venekeelsetele erialadele sisseastujatele kuni 19.01.2022
- 13.12.2021: Äripäeva raadio: Magistrant saab lahendada töökoha igapäevamuresid raskekahurväe abiga
- 30.11.2021: Tööpakkumine: rektoraadi büroo spetsialist
- 25.11.2021: Puuetega naisettevõtjate lood: kui uks sulgub, siis aken avaneb
- 23.11.2021: MyFitness soodustus tudengitele
- 23.11.2021: Naised vajavad ettevõtluses läbilöömiseks rohkem enesekindlust ja tuge
- 22.11.2021: Professor Olga Matthias: andmetega tuleb osata suhelda
- 22.11.2021: EEK Mainori vilistlane alustas podcastide sarjaga
- 19.11.2021: Tööandjad haarasid praktikandid lennult
- 15.11.2021: Jaapani professor: homne päev on ärisuunda muutvate, mitte alustavate ettevõtete päralt
- 10.11.2021: Naisettevõtluse päeval kõlavad tõeliste eeskujudena mõjuvad lood
- 04.11.2021: Patrick Fischeri meistriklass filmi- ja investeerimise huvilistele
- 04.11.2021: Emöke Sogenbits: kuulikindlus muutustele, tänu kriisile
- 02.11.2021: Osalemine 5.-7. novembril toimuval robootikafestivalil Robotex
- 02.11.2021: Tarmo Tael: järjepidev teekonna seadmine tagab ettevõtte arengu
- 28.10.2021: Videomängude edulugu ootab jätkamist uute loojate poolt
- 26.10.2021: Veebitehnoloog Edward Reeds: sain õppida seda, mida tööl päriselt vaja läheb
- 26.10.2021: Investeerimise meistriklass – Patrick Fischer (UK)
- 22.10.2021: Tööpakkumine: õppekonsultant (Tartu õppekeskus)
- 20.10.2021: 10. novembril toimub Adapteri koostööfestival „Tõeline inimene“
- 14.10.2021: India tudeng Apran Dutta õppimisest Eestis: siin saan õppida seda, mida tahan
- 13.10.2021: Konverents „Viiruskindla ettevõtte loomine“ pakkus läbi teaduslike lähenemiste ja praktikate võimalusi kriiside ennetamiseks ja neis toimimiseks
- 11.10.2021: Septembri lõpus toimus rahvusvahelise multikultuurse klassiruumi projekti partnerite kohtumine
- 07.10.2021: Tööpakkumine: õppekonsultant (IT erialad)
- 30.09.2021: 7. oktoobril toimub teaduskonverents “Building the Virus-Resistant Company”
- 21.09.2021: Turismisektori tuleproov tõi kõrgkoolidele uusi väljakutseid
- 16.09.2021: Tuksu Teise Südames
- 14.09.2021: Kuidas teha esimesed sammud investeerimismaastikul?
- 02.09.2021: Kas Eesti on valmis neljapäevaseks töönädalaks?
- 30.08.2021: Tutvu EEK Mainor äpiga!
- 27.08.2021: Õppeaasta avaaktus
- 24.08.2021: Tööpakkumine: õppekonsultant
- 24.08.2021: Rakenduslike teadus- ja arendustööde konkurss 2021 avatud
- 17.08.2021: Ülemiste City Future Forum 2021
- 13.08.2021: Cleveroni Akadeemia kutsub noori tehnoloogiatööstusesse
- 13.08.2021: Üleskutse vaktsineerida ennast COVID-19 vastu
- 10.08.2021: Praktiline turundusõpe aitab ühildada töö ja hariduse
- 02.08.2021: Cleveroni Akadeemiasse robootika eriala vastuvõtt pikendatud kuni 22.08!
- 24.07.2021: Cleveroni Akadeemia avatud uste päev
- 20.07.2021: 7. oktoobril toimub teaduskonverents „Building the Virus-Resistant Company”
- 13.07.2021: Maris Nõgu: naeratav teeninduskogemus – mis see on ja kuidas selleni jõuda?
- 05.07.2021: Ülemiste City on tõusnud Eestis kolmandaks majanduspiirkonnaks
- 05.07.2021: Osalemine Delta Majanduskonverentsil 2021
- 02.07.2021: Edu&Tegu uuring vaatles, kuidas õppeasutustes rakendatakse ettevõtlusõpet
- 02.07.2021: Cleveroni Akadeemia pälvis jätkamiseks olulise riikliku toetuse
- 01.07.2021: Kaugtöö Tegija märgis
- 25.06.2021: Õppeosakonna lahtiolekuajad juunikuus
- 22.06.2021: Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor 31. lennu lõpuaktus
- 21.06.2021: Vastuvõtt 2021/22.õa sügissemestril sisseastujatele
- 19.06.2021: Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor lõpuaktus 2021
- 14.06.2021: Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor läbis edukalt institutsionaalse akrediteerimise
- 13.06.2021: Plyke’i meeskond võitis rohepöörde kategooria
- 31.05.2021: STARTERtallinn programmi võitjad
- 28.05.2021: Kõrgkoolilt ettevõttele vol.9 sündmusel pühenduti talendikesksusele
- 26.05.2021: Parim Teenindaja 2021 konkursi suur finaal
- 26.05.2021: Äripäeva raadio: õpe Mainoris paneb ka äriliselt mõtlema
- 19.05.2021: ABB AS ja Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor jätkavad karjääri- ja haridusalast koostööd
- 14.05.2021: Distantsõpe jätkub koos eranditega kevadsemestri lõpuni (täiendatud)
- 29.04.2021: Kuidas õpetatakse ettevõtlust Eestis, USA-s ning Bosnia ja Hertsegoviinas? Värsket koostööd tähistav veebinar arutas
- 25.04.2021: Annetamine Haanja koolile
- 23.04.2021: „Naised tehnoloogias“: usk, kirg ja julgus aitavad iganenud stereotüüpe murda
- 22.04.2021: Virtuaalkonverents "Naised tehnoloogias"
- 14.04.2021: Muudatused õppetöö korralduses jätkuvad kuni 25.04.2021
- 30.03.2021: Muudatused õppetöö korralduses jätkuvad kuni 11.04.2021
- 29.03.2021: Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor ja Jaapani Oita Ülikooli ühisprojekt avas tee Eesti ja Jaapani tudengite koostööle
- 09.03.2021: Millised tulevikuoskused tõusevad tööturul hinda? Eesti suuremad ülikoolid põhjendavad
- 26.02.2021: Rektor Mait Rungi: välistudengid – vajalikud talendid ja majandusse panustajad
- 15.02.2021: Muudatused õppetöö korralduses alates 16.02.2021
- 10.02.2021: Global Game Jam Online
- 20.01.2021: Ülemiste City koolituskrediidi programm
- 11.01.2021: Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor 30. lennu talvine lõpuaktus
- 07.01.2021: Era- ja rakenduskõrgkoolide muutunud väljundid uuenevas maailmas
2020
- 23.12.2020: Rektori jõulutervitus
- 11.12.2020: Muudatused õppetöö korralduses alates 14.12.2020
- 30.11.2020: EEK Mainor uus teadusjuht on Marina Järvis
- 12.11.2020: Edasi lükatud! Kõrgkoolilt ettevõttele vol 9: “Kuidas luua talentidele motiveeriv elu- ja töökeskkond?”
- 10.11.2020: Projekt „Välisüliõpilaste praktika toetamine“
- 28.10.2020: Selgusid Eesti parimad praktikandid
- 27.10.2020: Rakenduskõrgkoolide Rektorite Nõukogu visioonipäev 2020
- 22.10.2020: Kuidas digitaliseerimisega hakkama saada?
- 21.10.2020: Puhka Eestimaal!
- 20.10.2020: Intervjuu kolleegiga: Olga Uhabakin
- 16.10.2020: Piret Mürk-Dubout Tallinkist: meil on olnud palju suuri plaane, nüüd on need riiulile pandud.
- 14.10.2020: Kaimar Karu muutustest: suurem osa ärijuhte ei tea täpselt, mida nad teevad.
- 13.10.2020: Marina Kaljurand: üleeuroopalise digimaksu tulek on vaid aja küsimus.
- 10.10.2020: Baltika endine juht Mae Leyrer: töötajad ei julgenud avalikult rääkida, nad kartsid eksida, sest neid vigu karistati
- 08.10.2020: Kaheksas EEK Mainor rahvusvaheline ettevõtluskonverents “Kuidas tänases maailmas kokkujooksmist vältida?”
- 08.10.2020: Aasta pereettevõte - Mainor AS
- 04.10.2020: Eestis ainulaadne ettevõtlusvaldkonna algatus pälvis aasta haridusteo tiitli
- 23.09.2020: sTARTUp Gaming 2020
- 16.09.2020: 8. oktoobril toimub ettevõtluskonverents „How to avoid getting stuck into today’s world”
- 14.09.2020: Rakenduskõrgkoolide Rektorite Nõukogu kutsub visioonipäevale
- 11.09.2020: Tööpakkumine: Tartu õppekorralduse spetsialist
- 10.09.2020: Aasta Tegu 2019 auhindade üleandmine - Cleveroni Akadeemia
- 08.09.2020: Koroonaviiruse COVID-19 leviku tõkestamise ennetusabinõud, soovitused ning juhised haigusjuhtumi avastamise korral
- 31.08.2020: Meie suudame mõjutada noorte juhtide tulevikuotsuseid
- 27.08.2020: Cleveroni Akadeemia pälvis Regionaalmaasika auhinna
- 30.07.2020: Turismisettevõtjal ei ole probleeme. Ainult väljakutsed.
- 24.07.2020: Tööpakkumine: tarkvaraarenduse õppejõud
- 22.07.2020: Tööpakkumine: õppekorralduse peaspetsialist
- 09.07.2020: 29. lennu parimad lõputööd ja cum laude lõpetajad
- 06.07.2020: 2020/2021 õppeaastal juhib Rakenduskõrgkoolide Rektorite Nõukogu EEK Mainor
- 03.07.2020: EEK tudengi lugu: Marje Kirsipuu - eduelamuste otsinguil
- 30.06.2020: Kadi Pärnits: peame tagama inimestele töö ja piisava sissetuleku
- 29.06.2020: Selgusid Ü. Pärnitsa nimelise haridusfondi stipendiumi saajad
- 21.06.2020: Aasta Õppejõud 2020 tiitli pälvis...
- 19.06.2020: Kuidas kriisis investeerida ja rahaga ümber käia?
- 18.06.2020: Välisüliõpilased hindavad Eestis õppimist kõrgelt ja kulutavad elamisele 35 miljonit eurot aastas
- 17.06.2020: Uutmoodi lõpuaktus
- 14.06.2020: Otsime kogemustega eksperte ja analüütikuid
- 12.06.2020: Walk-in sisseastumisvestlused EEK Mainoris
- 11.06.2020: Kandideerimine TUDENGITEGU 2020 konkursile on alanud
- 10.06.2020: Tööpakkumine: haridustehnoloog
- 09.06.2020: EEK Mainor läbiviidud uuringust selgus: Ülemiste City on viies majanduslinn Eestis
- 08.06.2020: Näita õpetajale, et hoolid
- 21.05.2020: Ülemiste City kuulutab välja lõputööde stipendiumikonkursi tuleviku linnaku arendamiseks
- 12.05.2020: Eesti noorte heasse finantskirjaoskusesse panustab ka EEK Mainor
- 04.05.2020: Õppe- ja töökorraldus alates 4. maist
- 22.04.2020: Kuidas me koroonakriisiga hostelis toime tuleme
- 21.04.2020: EEK Mainor #püsinkodus väljakutse
- 17.04.2020: Avatud on kandideerimine Ülo Pärnitsa nimelise haridusfondi stipendiumitele
- 08.04.2020: Ettevõtluskõrgkool Mainor võttis digiväljakutse vastu
- 06.04.2020: Kõrgkoolide ühispöördumine
- 02.04.2020: Rektori pöördumine #saamehakkama
- 31.03.2020: Esimesed e-eelkaitsmised on toimunud
- 25.03.2020: Koroonaviiruse leviku takistamise meetmed
- 24.03.2020: Aasta tegu 2019: Cleveroni Akadeemia
- 18.03.2020: Algab kandideerimine ABB stipendiumprogrammi
- 08.03.2020: Töökohapõhine õpe lähtub eelkõige tööandja vajadustest
- 02.03.2020: Rakenduskõrgharidus aastal 2035
- 29.02.2020: Sõna on tudengil: vanemaealiste diskrimineerimine
- 20.02.2020: Tudengid töövarjutavad Ülemiste City ettevõtteid
- 10.02.2020: Tunnustasime tuleviku tegijaid 2000 euro väärtuses stipendiumitega
- 05.02.2020: Välistudengi kogemus: Raske on leida Eestis midagi halba
- 04.02.2020: Tallinnas algab homme Eesti esimene personalijuhtimise häkaton
- 03.02.2020: VOOG on uus KOHT - kvaliteedijuhtimine läbi kliendi teekonna
- 31.01.2020: Toomas Saalile omistati emeriitprofessori aunimetus
2019
- 23.12.2019: Tööpakkumine: arendus- ja partnerlussuhete juht
- 23.12.2019: Tööpakkumine: õppeprorektor
- 17.12.2019: Eesti esimene personalijuhtimise häkaton
- 10.12.2019: Robootikatudengid usuvad - Cleveronist võiks saada uus Apple
- 04.12.2019: Podcast: kuidas on Eestis võimalik erakooli pidada?
- 22.11.2019: Finantsekspert: Coop Panga aktsiad - osta või mitte?
- 15.11.2019: Tööpakkumine: teadur
- 13.11.2019: EEK vilistlane: praegusest „udupeast” saab edaspidi su ülemus
- 10.11.2019: Õppejõud soovitab: mida peaks ja ei tohiks pensionisamba rahaga teha
- 06.11.2019: Arvamus: üks tootearendus, palun!
- 04.11.2019: Tööpakkumine: andmekoguja
- 30.10.2019: Meie tudengi lõputöö pälvis kõrge tunnustuse
- 28.10.2019: Uuring: välistudengid õpiksid rohkem eesti keelt
- 23.10.2019: Üllatav uuring: 60-aastane startupper on kolm korda edukam kui 30-aastane
- 22.10.2019: EEK Mainor tudeng pälvis aasta õppija tiitli
- 20.10.2019: Mainori välistudengid külastasid Soome juhtivaid ettevõtteid
- 15.10.2019: Logistika eriala vastab kõrgetele FIATA standarditele
- 08.10.2019: Ülemiste City innovatsiooniauhinna konkurss on avatud
- 08.10.2019: Ülemiste City bakalaureuse- ja magistritööde konkurss on avatud
- 02.10.2019: Tööpakkumine: õppekorralduse spetsialist
- 01.10.2019: Tunnusta parimaid ettevõtlusõppe edendajaid
- 16.09.2019: Cleveroni Akadeemias "startis" esimene lend robootikuid
- 06.09.2019: Tööpakkumine: teadusjuht
- 03.09.2019: Suvesari "Mina ja Mainor" 5 osa: targas linnas on ka kool tark!
- 28.08.2019: Millises kõrgkoolis õpib kõige rohkem naisi, millises mehi?
- 24.08.2019: Magistriõppes on võimalik õppida ka tasuta
- 23.08.2019: Tööpakkumine: pearaamatupidaja
- 21.08.2019: Kes võidab, kui töötaja hariduse eest maksab tööandja?
- 19.08.2019: Tööpakkumine: rahvusvahelise turunduse koordinaator
- 16.08.2019: Sügisel rakenduskõrgkooli astujaid ootab oluline ja positiivne muudatus
- 14.08.2019: Lõputööst selgus, mida lumehelbekesed töölt tegelikult ootavad
- 11.08.2019: Edukalt õppiva üliõpilase stipendiumi pälvisid 5 tudengit
- 09.08.2019: 2019/2020 õppeaasta avaaktused
- 05.08.2019: Arvamus: seadus sunnib eestlasi välismaalaste ülikooliharidust miljonite eurode eest kinni maksma
- 30.07.2019: Suvesari "Mina ja Mainor" 4 osa: kas lõbusad ühikalood on möödanik?
- 29.07.2019: Tööpakkumine: programmeerimise õppejõud
- 24.07.2019: Suvesari "Mina ja Mainor" 3 osa: kas ettevõtjaks sünnitakse või õpitakse?
- 22.07.2019: Erakool peab eeskuju näitama ka kasumit teenides
- 12.07.2019: Suvesari "Mina ja Mainor" 2 osa: kas Mainoris toimuvad nüüd ka kehalised katsed?
- 01.07.2019: Suvesari "Mina ja Mainor" 1 osa: titaanide heitlus inimlauajalgpallis
- 25.06.2019: Teist aastat anti välja Ülo Pärnitsa haridusfondi stipendiumid
- 22.06.2019: 27. lennu cum laude lõpetajad
- 20.06.2019: Tunnustasime parimaid lõputöid
- 18.06.2019: Tudengid valisid aasta õppejõu
- 16.06.2019: Arvamus: riiklikust toetusest peab olema võimalik loobuda
- 14.06.2019: Persoonilugu: Kristjan Liivamägi - teadlane ja investor
- 13.06.2019: Robootikatudengid hakkavad arendama isejuhtivat robotkullerit
- 07.06.2019: Euroopa tudengid käisid Eesti ettevõtteid tuunimas
- 04.06.2019: India ülikoolid hakkavad IT-tudengeid Eestisse saatma
- 31.05.2019: Mida ootavad õpetajad ja õpilased ettevõtlusõppelt?Praktilisi ja elulisi ettevõtlustunde hindavad ühtviisi nii üldharidus-, kutse- kui ka õppurid, selgus hiljuti kaante vahele saanud ettevõtlusõppe moodulite katsetamise uuringust. Kompleksuuringus uuriti kolme haridustaseme – üld-, kutse- ja kõrghariduse – õpetajaid ja õpilasi. Eesmärk oli saada teada, kuivõrd programmis „Edu ja tegu“ väljatöötatud moodulid õpetamiseks sobivad. Katseuuringus osales kuus üldharidus-, 12 kutse- ja kuus kõrgkooli. Õpetajate Lehele andis ülevaate uuringust üks selle läbiviijaist, Eesti ettevõtluskõrgkool Mainor professor Eneken Titov.
Mis teid tulemuste puhul üllatas?
Heas mõttes üllatas see, et ettevõtlusõppes kasutatud metoodika variatiivsus on väga suur. Pisut rohkem võiks olla teadlikku õpetamist – miks valitakse just see meetod või hindamisülesanne.
Mida õpilased ettevõtlusõppelt ootavad? Kuivõrd soovid haridustasemeti erinevad?Ega väga erinegi. Õpilased ootavad praktilisust, tahavad midagi käega katsutavat teha: oma ettevõtte või algatada äriidee. Nad ootavad ettevõtete külastusi, õppemänge, meeskonnatööd – midagi traditsioonilisest õppest põnevamat. See jäi silma kõigi haridustasemete puhul.
Natuke muutusid fookused sõltuvalt sellest, kas rohkem keskendutakse õppes klassikalisele äriidee arendamisele või toetatakse pigem üldist ettevõtlikkuse arendamist. Looverialade üliõpilased ütlesid, et senisest rohkem võiks keskenduda konkreetselt äriideede arendamisele, aga teiste erialade üliõpilased arvasid, et just ettevõtlikkuse kui üldpädevuse arendamist võiks rohkem olla.
Kõige rohkem rahul on kutsekoolide õpilased. Kutseõppe moodulid ongi kõige selgepiirilisemad ja keskendumine äriideele sobib õpilastele. Õpe on väga praktiline ja õpilased väärtustavad seda.
Kas õpilased saavad ettevõtlusõppelt praegu seda, mida ootavad?
Nendes koolides, kus ettevõtlusõpe on teadlikult õppekavasse võetud, saavad küll. Koolides, kus saadakse aru, et ettevõtluspädevus (sh ettevõtlikkus) on oluline, ongi kõik hästi. Aga seal, kus ettevõtlusõpet võetakse kui kohustust, on palju arenguruumi.
Ettevõtlusõppe ja selle eesmärkide mõtestamine ootab ees veel paljusid koole. Kui traditsiooniline ettevõtluse õpetamine tähendab ärimudeli õpetamist ja äriidee väljatöötamist, siis meie pakume lähenemist, et ettevõtlikkus on midagi laiemat. Et saada ettevõtlikuks ja ettevõtjaks, on vaja enesejuhtimise ja sotsiaalseid oskusi, arendada tuleb loovust ja oskust probleeme lahendada. Oma mudelis põhineme ettevõtlikkusele kui üldpädevusele, mis on uuringute põhjal tööturul toimetulekuks olulisemgi kui erialased pädevused. See mõtteviisi muutus on programmis „Edu ja tegu“ suurim väljakutse.
Et õpilastes ettevõtlikkust arendada, peab õpetaja selle enda jaoks esmalt filosoofiliselt lahti mõtestama.
See ongi filosoofiline lähenemine. Õpetajad esindavad kahte koolkonda. Ühed näevad ettevõtlust traditsioonilise õppeviisina ja õpetavad äriideed välja töötama. Teine osa õpetajaid mõistab, et ettevõtlusprotsessi ellurakendamiseks on äärmiselt olulised ka üldpädevused. Kõigi haridustasemete puhul muutubki järjest olulisemaks, et õppija omandab lisaks erialapädevustele üldpädevused. Nende seost ka ettevõtlusõppega peaks teadvustama iga õpetaja.
Kas uuringust tuli välja, millised metoodikad toimivad, millised mitte?
Me nii detailselt ei uurinud, palusime vaid nii õpetajatel kui ka õppijatel nimetada metoodikaid, mida õppes kasutatakse. Vaatasime, millised õppemeetodid prevaleerivad. Valikute nimekiri oli väga pikk. Polnud ühtegi meetodit, mida ei kasutataks!
Enim levinud olid diskussioon ja arutelu, praktiline töö, tagasisidestamine, rühmatöö, loeng, meeskonnatöö harjutused, probleemõpe. Praegusest enam võiks kasutust leida ideede laat, töövarjuks olemine, pööratud klassiruumi meetodid.
Moodulite raames pakutakse palju mitmesuguseid õpi- ja hindamisülesandeid. Mind üllatas vastuolu, et õpetajad (eriti kõrghariduses) ootasid ühelt poolt suuremat vabadust ettevõtlusõppe kujundamisel, aga teisalt tahtsid saada konkreetsemaid metoodilisi juhendeid, et öeldaks ette, kuidas peab tegema.
Kuidas on „Edu ja tegu“ meetodite laienemisele kaasa aidanud?
„Edu ja tegu“ ei tööta välja uut metoodikat, vaid soovitame, millised olemasolevad meetodid võiks ettevõtluse õpetamisse sobida. Oleme soovitanud eeskätt rakendada probleemõpet, meeskondlikku õppimist ja eneserefleksiooni ning projektipõhist õpet.
Milline on ettevõtlusõppe mõju õpilastele õpetajate arvates?
Leiti, et väga hästi aitasid õppijal aine eesmärke saavutada diskussioon, ajurünnak, esitluste tegemine. Oli ka näiteid, kus õppijad on alustanud õpet suure hurraaga ja saanud siis aru, et nii lihtne see ei olegi. Igal juhul saab õppija selgemaks, kas ettevõtja elukutse võiks talle sobida.
Tegite ka silmast silma intervjuusid õpetajate ja õpilastega. Mis jäi meelde?
Õpetajad olid liigutatud, kui õpilased tulid neid pärast kooli ettevõtlusõppe tundide eest tänama ja ütlesid, et need olid koolis kõige toredamad. Mitmes koolis olid ettevõtlusõpetajad valitud aasta parimateks õpetajateks. Üks õpilane, kes muidu ei tahtnud koolis käia, läks ettevõtlustundidesse heal meelel. Selliseid näited teevad südame soojaks, mitte ainult minul uurijana, vaid motiveerivad ka ettevõtlusõpetajaid.
Küsitlesite ka ettevõtjaid. Mida huvitavat kuulsite?
Küsisime ettevõtjailt, mida nemad ettevõtlusõppe moodulitest arvavad ja milline võiks olla ettevõtlusõpe. Suuri üllatusi ei tulnud. Üldjoontes on nad rahul. Ettepanekuid tehti mõne teema väljatoomiseks sõltuvalt enda ettevõtte spetsiifikast.
Ettevõtjad väärtustavad õppes praktilisust, et tunnis arendatud ideest võikski saada tulevikus kellegi leib. Nad avaldasid toetust ettevõtete külastustele ja ettevõtjate koolis käimisele. Eestis on õnneks missioonitundega ettevõtjate kogukondi, kes väärtustavad haridusellu panustamist. Arvan, et läheb järjest paremaks ja tulevikus on õpetajail veelgi kergem kontakte leida. Ka õpetajad tõid välja, et külaskäigud tegutsevatesse (eriti edukatesse ja tuntud) ettevõtetesse on väga olulised. Vaid üks õpilane märkis, et väljaskäimisi ja lõbu on liiga palju!
Mida ja kui palju peaks hariduse eri tasemetel õpetama?
Üldhariduses peaks olema ettevõtlusõpe suunatud pigem ettevõtlikkuse arendamisele. Enesejuhtimise ja sotsiaalsed oskused, loovus ja probleemilahendusoskus peaksid aluse saama juba alg- ja põhikoolis. Gümnaasiumis on õppija siis valmis tegelema konkreetse äriidee, õpilasfirma ja teiste projektidega.
Uuringud näitavad, et need õppijad, kelle üldpädevused on põhihariduses paremini toetatud, saavad paremini hakkama ka traditsioonilises ettevõtlusõppes. Neile ei pea hakkama kõrgkoolis õpetama meeskonnatööd, oskust teistega arvestada ja nende kaasamist oma äriidee arendamisel. Ka olulised enesejuhtimisoskused on neil olemas ning kõrgkool ei pea õpetama kriitilist mõtlemist või eneseväljendusoskusi.
Koolitate ka ettevõtlusõpetajaid. Mis on silma jäänud?
Neil, kes on võtnud ettevõtlusõppe südameasjaks, silm särab. Nad käivad koolitustel, tunnevad huvi teiste kogemuste vastu, arendavad end. Hirmus raske on kaasata aga neid, kes pole kindlad, et ettevõtlusõpe on just see, mida tahavad teha või miks see oluline on.
Väga palju sõltub sellest, milline on kooli ja juhtkonna toetus. See mõjutab õpetaja hoiakuid. Kas ettevõtlusõppest saab asja, sõltubki koolis suuresti ka juhtkonna toetusest.
Ilmunud:
opleht.ee/mida-ootavad-opetajad-ja-opilased-ettevotlusoppelt/
Sirje Pärismaa toimetaja - 21.05.2019: Kas ohtlikult enesekindlate juhtide epideemia levib Eestisse?
- 15.05.2019: ABB ja Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor jätkavad karjääri- ja haridusalast koostööd
- 11.05.2019: Robootikaakadeemia vastu on huvi suur
- 06.05.2019: Mainor muudab välistudengitele eesti keele oskamise kohustuslikuks
- 03.05.2019: Ülo Pärnitsa nimeline haridusfondi stipendium
- 26.04.2019: Maksuekspert: palga võõrale kontole kandja osaleb pettuses
- 23.04.2019: Korporatiivsete kõrgkoolide ajastu
- 22.04.2019: Millised kõrgkoolid võitsid ja kaotasid mullu kõige rohkem uusi üliõpilasi
- 18.04.2019: Kuidas tunda ära töökiusamist
- 15.04.2019: EEK Mainor toetab: Parim personaliprojekt 2019
- 11.04.2019: EEK Mainor toetab: Parim teenindaja 2019
- 05.04.2019: Tööpakkumine: õppekorralduse spetsialist
- 03.04.2019: Arvamus: tark ettevõte panustab inimesse
- 02.04.2019: Cleveron avab koostöös Mainoriga Viljandis robootika-akadeemia
- 31.03.2019: Arvamus: vabatahtlikult inimesed pensioniks ei säästa
- 28.03.2019: Tallinna õppekeskuse lahtioluku ajad muutuvad
- 27.03.2019: Avatud Kõrgkool on täienduskoolituseks parim valik
- 25.03.2019: Arvamus: Eesti rõivatööstuse päästaks rätsepate Bolti loomine
- 24.03.2019: Mainori tudengi lõputöö andis tõuke ühtse sisekontrolli süsteemi loomisele
- 22.03.2019: Uuring: välisüliõpilaste potentsiaal jääb Eesti jaoks kasutamata
- 19.03.2019: EKREIKE plaan välistudengeid piirata oleks hoop Eesti majandusele
- 14.03.2019: Meie tudengid Sergei Pareiko ja Rainer Kasekivi pälvisid haridusstipendiumi
- 11.03.2019: Ametnikuks peaks saama vaid erasektori kogemusega
- 07.03.2019: Kas välistudengid aitavad meil demograafilist katastroofi leevendada?
- 04.03.2019: Tudengielamus: out of office koolipäev Livikos
- 01.03.2019: Ekspert Eesti mängutööstusest: uus mänguarendajate põlvkond tuleb peale
- 26.02.2019: Mitme maksu asemel e-tulumaks?
- 21.02.2019: Kas Tartu Ülikool eelistab välismaalasi eestlastele?
- 18.02.2019: Töövarjutamine näitab, kuidas päriselt elu käib
- 15.02.2019: Edinburghi professor: Eesti idufirmade tehnoloogiat on riigist liiga lihtne välja viia
- 14.02.2019: Eesti üliõpilaste diskrimineerimine Tartu Ülikoolis on ebaseaduslik
- 13.02.2019: Suur töövarjupäev Ülemiste Citys
- 11.02.2019: Anname tuleviku tegijatele hoogu
- 07.02.2019: Kvaliteet ja kliendi ootused on ajas kiiresti muutuvad
- 05.02.2019: Hakkame ettevõtlikke teadlasi karistama?
- 01.02.2019: 80% jamadest pärineb suhtlemisprügist
- 23.01.2019: Me ei jaksa pidevalt muutuda
- 20.01.2019: 3 raamatut, mida iga juht peaks lugema
- 18.01.2019: Minu idee on parem kui sinu idee!
- 16.01.2019: Ülemiste City’s luuakse rahvusvaheline äri- ja haridusvõrgustik
- 14.01.2019: Airbnb maksude tasumata jätmine on suur ja kallis risk
- 12.01.2019: EEK vilistlase lugu: Kas Eesti teatri kaotus?
- 10.01.2019: Kas vanemaealised on õppimisvõimelised ja mida on neilt õppida?
- 07.01.2019: Google viib Eestist välja maksuvabalt miljoneid eurosid